водій за кермом

Автоцивілка по-новому: перші підсумки оновлених умов страхування

З 1 січня 2025 року в Україні набув чинності новий закон про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності автовласників (ОСЦПВ). Це найбільша реформа автоцивілки за всю історію її існування. Фахівці розповіли, як працює ОСЦПВ в нових умовах.

До основних новацій, які приніс новий закон, слід віднести обов’язкове пряме врегулювання збитків. Це означає, що потерпілий в ДТП може звертатися за виплатою не до страхової компанії винуватця ДТП, а до своєї, яку він обрав при оформленні поліса.

Друга новація – обов’язок страхової компанії відновити автомобіль до того стану, який був до ДТП. Знос тепер не повинен враховуватися при розрахунку вартості відновлення.

Розпочато перехід виключно на електронні поліси ОСЦПВ. У 2025 році застосування паперових полісів ще допускається, але в 2026 році – вже ні.

Переглянуто ліміти страхової відповідальності, зараз вони такі: 500 тис. грн за життя і здоров’я, 250 тис. грн – за майно.

Новий закон передбачає вільне ціноутворення на ринку. Це означає, що страховики можуть встановлювати ціни на поліси ОСЦПВ на свій розсуд залежно від свого позиціонування на ринку, обраних бізнес-стратегій, збитковості, структури страхового портфеля.

Також зазначимо, що 7 червня набрав чинності закон, який запровадив повну державну компенсацію витрат на автоцивілку для учасників бойових дій та осіб з інвалідністю внаслідок війни.

Статистика ринку ОСЦПВ
За перше півріччя 2025 року страховики уклали 3,4 млн договорів ОСЦПВ, що на 6,45% менше, ніж за аналогічний період 2024 року. Такі дані наводить МТСБУ. При цьому більшість договорів (99,6%) були оформлені в електронному вигляді – рік тому їх частка становила 74,8%.

Голова правління МТСБУ Олександр Берназюк зазначив: “Незначне зниження кількості укладених договорів ОСЦПВ є очікуваним і пояснюється адаптацією ринку до нових законодавчих вимог. Додатковим фактором стало масове укладення полісів наприкінці минулого року через очікуване підвищення вартості страхування: за друге півріччя 2024 року зростання кількості оформлених договорів склало 8,2% у річному вимірі”.
За перше півріччя загальна сума нарахованих страхових платежів за договорами ОСЦПВ склала 10,5 млрд грн, що на 122,2% більше, ніж за аналогічний період 2024 року. Середня страхова премія за укладеними договорами склала 3047 грн, що на 137,5% перевищує аналогічний показник 2024 року.

Лідером за кількістю укладених договорів ОСЦПВ за підсумками першого півріччя стала страхова компанія «ТАС». Друга – «Оранта» і третя – «Княжа Вієнна Іншуранс Груп».

За півріччя страхові компанії виплатили страхове відшкодування на суму 2,8 млрд грн і врегулювали 72 374 вимоги потерпілих у ДТП. Порівняно з аналогічним періодом 2024 року кількість врегульованих вимог зросла на 2,2%, а загальний обсяг відшкодування – на 24,6%.

Середній розмір відшкодування за підсумками першого півріччя становить 39,9 тис. грн, що на 21,9% більше, ніж в аналогічному періоді 2024 року.

Новий закон скасував обмеження суми збитку при оформленні Європротоколу.

Протягом першого півріччя 2025 року водії помітно частіше використовували Європротокол для оформлення ДТП. За даними МТСБУ, кількість врегульованих вимог із застосуванням цього інструменту зросла на 25,5% порівняно з аналогічним періодом 2024 року. Всього за січень – червень було врегульовано 31 783 випадки ДТП за Європротоколом, а сума виплачених компенсацій склала 769,9 млн грн.

В Україні система прямого врегулювання збитків була введена в 2016 році на добровільній основі і охоплювала обмежене коло страхових компаній. Тепер цей механізм став обов’язковим для всіх страховиків в ОСЦПВ.

Впровадження обов’язкової системи прямого врегулювання істотно підвищило рівень обслуговування потерпілих.
«Клієнти отримують вищі стандарти сервісу, а страховики – впевненість у надійному контролі виконання розрахунків між членами Бюро. Процес врегулювання став більш оперативним і прозорим: більшість виплат у цій системі здійснюється в строк, що не перевищує 25 днів», – зазначив Берназюк.