Чому показник проникнення страхування в економіку низький

Український ринок страхування має наблизитись до стандартів ЄС, однак поки що він недорозвинений. Про це свідчить показник проникнення послуг страхування в економіку (Insurance Penetration ratio), що є співвідношенням обсягу залучених страховиками премій до ВВП. В Україні цей показник становить лише 0,7%, у Польщі – 2,3% ВВП. Таку думку висловила Катерина Рожкова, перша заступниця голови НБУ.

Ключова причина низького показника  – відсутність в Україні в широкому розумінні культури добровільного страхування. Причин кілька, вважає Рожкова.

Перша – ментальна радянська спадщина у формі безкоштовного лікування, державних програм страхування та систем субсидій. У результаті сформувалася звичка в разі непередбачуваних ситуацій покладатися винятково на державу.

Друга – економічні чинники. Багато десятиліть економіка перебувала в стані перманентної турбулентності, непрогнозованої інфляції, непрозорого курсоутворення та нестабільної банківської системи. Через це найкращим способом відкласти гроші на чорний день було не страхування, а купівля валюти.

Третя – недовіра до страхових компаній, яка сформувалася через непрозорість ринку, численні випадки порушення прав споживачів і навіть шахрайства, факти залучення страховиків до схем з ухилення від сплати податків.

Звісно, на ринку достатньо фінансово стійких компаній, що надають якісні послуги. Проте конкуренцію їм створюють недобросовісні гравці, які ухиляються від виконання своїх зобов’язань і спотворюють сприйняття ринку споживачами.

Розвиток суспільства, відхід від радянської практики, макрофінансова стабільність та передбачуваність економіки створили підґрунтя для розвитку страхового ринку. Водночас сам ринок потребував докорінної зміни правил гри, переконані в НБУ. Прогнозують, що поступова тенденція руху до цивілізованого європейського страхового ринку збережеться, адже вітчизняний ринок навіть в умовах безпрецедентних викликів стійкий і має суттєвий потенціал для розвитку.