Новий закон про автоцивілку: як посилиться страховий захист

“Автоцивілка” по-новому – звичний поліс страхування стане кращим після набрання чинності нового Закону України “Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів”. Нововведення, які набудуть чинності з 1 січня 2025 року, посилять страховий захист за договором “автоцивілки”.

Страхові компанії зможуть самостійно визначати страхові тарифи на ОСЦПВ (раніше страховики не могли змінювати базовий платіж та коригувальні коефіцієнти). Це забезпечить можливість визначити «справедливу ціну» страхування з урахуванням персональної історії кожного водія.

Новий закон про ОСЦПВ забороняє застосовувати страховикам франшизу у договорах автоцивілки (була франшиза 500, 1000, 2000 або 3200 грн). Це створить передумови для відшкодування страховиком всієї вартості ремонту автомобіля.

Законом передбачено поступове підвищення максимальних розмірів страхової суми (раніше було 160 тис грн по майну та 320 тис грн за шкоду життя та здоров’ю). Ліміт страхового відшкодування за європротоколом буде скасовано (раніше був до 80 тис грн), тобто він буде в межах страхової суми за автоцивілкою (максимальний розмір виплат може бути встановлений НБУ).

Сьогодні по одному постраждалому за збитки майну страховики виплачують максимум 160 тис. грн (але не більше 800 тис. грн на одну страхову подію), а буде 250 тис. грн. По життю і здоров’ю сьогодні виплата становить 320 тис. грн, а з 2025 року буде 500 тис. грн. З 2026 року страхова сума підвищиться ще вдвічі: до 1 млн грн на одну особу і до 20 млн грн на всіх постраждалих в одній ДТП.

Страхова сума розраховуватиметься на всіх постраждалих в одній ДТП і становитиме 2 млн грн (зараз 800 тис. грн). Після вступу України до ЄС пропонується три хвилі підвищення страхової суми: по життю і здоров’ю – 10 млн грн, 20 млн грн та 32 млн грн, по збитках майну – 10 млн грн, 16 млн грн та 32 млн грн.

Крім того, будуть фіксовані мінімальні виплати за смерть чи шкоду здоров’ю – від 12 до 36 мінімальних заробітних плат для безробітних або тих, хто не може підтвердити свій дохід. Виплата у разі смерті постраждалого збільшується до 25 мінімальних заробітних плат.

Модель прямого врегулювання збитків стає обов’язковою, тобто тепер потерпілий може звертатися до свого страховика, у якого він купив поліс ОСЦПВ.

Регламентний строк виплати страхового відшкодування не буде перевищувати 60 днів.

Розрахунок страхової виплати буде відбуватись без урахування зносу автомобіля, тобто коефіцієнт зносу скасовується (з терміном експлуатації – до 5 років). Натомість вводиться принцип, що страхове відшкодування має забезпечити приведення авто до стану, в якому він буд до ДТП.

Експерти ринку вважають, що нововведення потягнуть за собою зростання вартості страховки. Наскільки здорожчають поліси “автоцивілки” – поки невідомо.