Новий закон про «автоцивілку»: що зміниться з 1 січня 2025 року

Президент України 17 червня підписав закон про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (ОСЦПВ), який Верховна Рада ухвалила в цілому 21 травня 2024 року і який передбачає велику реформу автострахування. Оформлювати страховки по-новому автовласники почнуть уже наступного року.

Поліси ОСЦПВ повинні бути у всіх автовласників. Тому нововведення торкнуться багатьох українців. Будуть зміни і для страхового ринку: законодавці мають намір кардинально змінити роботу Моторно-транспортного страхового бюро, який курує ОСЦПВ.

В НБУ вважають, що закон забезпечить подальший розвиток цього сегменту ринку та наблизить його функціонування до стандартів ЄС.

Мета закону:
Запровадити якісно нові моделі регулювання ринку відповідно до європейських стандартів з урахуванням інтересів страхувальників та потерпілих осіб, підвищення довіри до такого страхування і подальшого розвиток ринку «автоцивілки».

Ключові новації закону:
– поступово будуть підвищені розміри страхових сум (максимальних розмірів страхової виплати) до розмірів, установлених у країнах Європейського Союзу, також закріпиться швидке здійснення гарантійних виплат потерпілим особам за страховиків-банкрутів (60 днів).

– розширення можливості перевірки наявності поліса ОСЦПВ, зокрема Національною поліцією у випадках нагляду за дорожнім рухом (зокрема, шляхом автофіксації), Державною прикордонною службою України в місцях здійснення прикордонного контролю незалежно від приналежності та місця реєстрації транспортного засобу. “Укртрансбезпека” тепер перевірятиме наявність “автоцивілки” під час здійснення державного нагляду (контролю).

– вводиться вільне ціноутворення договорів страхування, тобто страхові компанії отримують право самостійно встановлювати ціни за відповідним страховим продуктом й індивідуально для кожного клієнта. Це дасть змогу ринковим методом надавати більш якісні послуги для кінцевих споживачів. Новацією також є скасування франшизи в договорах ОСЦПВ.
– зміняться умови для пільгової категорії громадян шляхом введення 50%-ї знижки на один поліс ОСЦПВ для всіх категорій пільговиків.

– запроваджується пряме врегулювання збитків для всіх страхових компаній, що здійснюють ОСЦПВ. Така система дає змогу ефективніше проводити розрахунки страхового відшкодування.

– нарахування страхової виплати здійснюватиметься без урахування зношеності автомобіля. До того ж страхові компанії стимулюватимуть клієнтів до проведення виплат одразу на СТО.

– після введення закону в дію, страховик зобов’язаний надати три варіанти СТО в межах 150 км від місця проживання потерпілого. Якщо ТЗ “за гарантією”, то на вимогу потерпілого має бути визначено авторизований сервісний центр відповідного виробника. У разі відмови потерпілої особи від здійснення оплати на СТО, таку виплату здійснює страховик або МТСБУ на банківський (платіжний) рахунок потерпілої особи.

– закон скасовує ліміт страхового відшкодування за “європротоколом”, який нині становить 80 тис. грн. Тепер він буде в межах страхової суми, якщо НБУ не встановить максимальних розмірів виплати.

Закон передбачає річний перехідний період для приведення МТСБУ своєї діяльності у відповідність до нових вимог.
Закон після його оприлюднення буде введено в дію з 1 січня 2025 року.