Як працює система прямого врегулювання збитків з ОСЦПВ

Система прямого врегулювання збитків в Україні діє з 2016 року, але до 2025 року працювала лише на добровільних засадах та охоплювала обмежене коло компаній. Із 1 січня 2025 року, відповідно до Закону №3720 «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів», механізм став обов’язковим для всіх страховиків, які здійснюють ОСЦПВ.

Ключовою новацією стало приєднання МТСБУ до системи прямого врегулювання. Це рішення дозволило суттєво оптимізувати виплати та підняти рівень сервісу для клієнтів.

За прямим врегулюванням (ПВСВ) потерпілий у ДТП отримує відшкодування від свого страховика, а не від компанії винуватця. Участь МТСБУ дає додаткову можливість: якщо винуватець не мав чинного полісу ОСЦПВ, потерпілий сам обирає — звертатися до власної компанії чи безпосередньо до МТСБУ.
Пряме врегулювання страхових випадків — це така система відшкодування збитків спричинених внаслідок ДТП, в рамках якої потерпілий може отримати страхову виплату за шкоду заподіяну транспортному засобу від свого страховика (якого він обрав і застрахував свою цивільно-правову відповідальність), а не від страхової компанії винуватця, як це відбувається за звичайною процедурою врегулювання.

У разі ДТП, що сталася за участю лише двох забезпечених транспортних засобів (з 2025 року за участю лише двох транспортних засобів, з яких транспортний засіб потерпілої особи забезпечений полісом, що укладено після 01.01.2025 року), і в якій потерпілій особі заподіяно шкоду виключно у вигляді пошкодження або фізичного знищення такого транспортного засобу, потерпіла особа має право на пряме врегулювання страхового випадку.

Пряме врегулювання страхового випадку передбачає виконання страховиком потерпілої особи визначених Законом прав і обов’язків страховика відповідальної особи щодо розгляду заяви про страхову виплату, прийняття рішення за результатами її розгляду та здійснення страхової виплати в разі прийняття відповідного рішення (норма Закону).
На практиці це означає, що ваша страхова компанія врегулює страховий випадок і вам не доведеться звертатися в страхову компанію винуватця.

На початку 2025 року таких звернень було лише 12 випадків (2% усіх вимог щодо незастрахованих винуватців). У червні–липні показник виріс до 28%, у серпні — вже до 37%. Очікується подальше зростання.

Голова Правління МТСБУ Олександр Берназюк наголосив, що обов’язкове ПВСВ підняло стандарти обслуговування, а більшість виплат здійснюються у строк до 25 днів.

Скористатися прямим врегулюванням можна лише у випадку заподіяння майнової шкоди (пошкодження транспортного засобу). Якщо ДТП призвела до шкоди життю чи здоров’ю потерпілих, або якщо ДТП сталася за участю більше ніж двох транспортних засобів, механізм ПВСВ не застосовується. Такі випадки підлягають врегулюванню за традиційною процедурою.

Право на ПВСВ мають ті, хто уклав договір ОСЦПВ після 1 січня 2025 року. Також механізм поширюється на поліси 2024 року, якщо обидва учасники ДТП застраховані в компаніях — учасниках добровільної Угоди про пряме врегулювання.

Випадки, коли виплату від імені МТСБУ проводить страхова компанія потерпілого:

ДТП з вини незастрахованого водія;
ДТП із викраденим транспортним засобом;
якщо страховик винуватця втратив членство в МТСБУ, ліквідований чи банкрут;
ДТП за участю службового транспорту поліції, військових чи медиків.

Випадки, коли необхідно звертатися безпосередньо до МТСБУ:

ДТП з вини незастрахованого водія, якщо завдано шкоди життю чи здоров’ю потерпілого;
ДТП, спричинене невстановленим транспортним засобом (відшкодовується виключно шкода життю та здоров’ю);
ДТП із транспортним засобом, що вибув з володіння власника внаслідок протиправних дій, якщо потерпілі зазнали шкоди життю чи здоров’ю;
випадки, коли страхова компанія винуватця втратила або припинила членство в МТСБУ, а шкода завдана життю чи здоров’ю;
ДТП за участю транспортного засобу, яким керували поліцейські, військові чи медичні працівники на виконання вимог законодавства, якщо потерпілі отримали шкоду життю чи здоров’ю;
ДТП з вини іноземного водія, застрахованого за системою міжнародного сертифіката «Зелена картка».